Tuesday, 28 April 2015

Pajoja avojaloin


10.4 Barefeet, toinen työpaja.
Aikataulujen kanssa oli taas hieman sekaannusta. Osittain, koska halusin itsepäisesti suurlähetystöön äänestämään eduskuntavaaleihin ja, koska barefeetin poppoo oli saanut tiedon, että yhden esityksen tilaajat tulevat tänään katsomaan mitä on saatu aikaan. Pääsimme siis aloittamaan hiukan myöhässä, sekä pienemmällä, mutta sitäkin energisemmällä akrobaattiporukalla. Vedettiin alkuun tanssi-ja laululämppiä (mm.Funky Chicken, All bananas in the world..) jonka jälkeen menimme tosiaan ylä-ja alastatuksiin sekä erilaisiin näyttelijäntyön harjoitteisiin (mm.Kuningasnäytteleminen, minä menen-etkä mene, taidenäyttely). Poppoo oli erittäin hyvin mukana ja kun lopetimme oman osuutemme niin he näyttivät oman akrobatianumeronsa johon he toivoivat meiltä apua tarinan liittämiseen liikkeisiin. Keksimme pikaisesti yhden tarinavaihtoehdon jota he sitten kokeilivat ja jäivät jatkokehittämään meidän lähdettyämme.

AKROBAATIT

14.4 Children´s Council- paja, Barefeet
-Erilaisia lämppiä
Chibulla-matu
JOO-leikki
Rikkinäinen puhelin liikkeellä
-Erikokoisten ryhmien muodostamista ruumiinosilla
-Kosketa jotain vihreää, jotain uutta jne.
-Taputusleikki
Tapasimme päivän aikana Taksvärkki ry:n toiminnanjohtajan, Lauri Peltosen. Aijemmin mainitsin, että Suomesta tulee taksvärkkirahaa heille, ja nyt nähtiin miten homma toimii. Lauri kävi katsastamassa mitä paikanpäällä oikeasti tapahtuu ja toi samalla terveisiä suomalaisilta nuorilta sambialaisille nuorille matkalaukun muodossa joka oli täynnä erilaisia lahjoja Suomesta. Mukaanlukien futiskengät, paljon karkkia, säpäpallon (vaikka laji onkin täällä melko tuntematon, vielä) ja paljon muuta.
Lauri oleili Sambiassa useita päiviä ja oli mukana seuraamassa ja osallistumassa. Mahtavaa hommaa!

Saimme kuulla, että lapsille toivottaisiin Forum-pajaa. Heille koko homma on tuntematon, joten lupasimme tulla sellaisen vetämään seuraavana aamuna.

15.4 Mahdollisimman kattava Forum-paja
Lämppiä
Pintaraapaisu Augusto Boaliin ja sorrettujen teatteriin, josta Matun ja Iidan näyttelemään forum-esitykseen, sen fasilitointiin (meikäläinen) ja erilaisiin harjotteisiin joita he voivat hyödyntää tulevaisuudessa.
Harjotteiden jälkeen jokerointiin teoriassa, josta jokerointiin käytännössä meidän näyttämämme näytelmän pohjalta.
Lopuksi jätimme aikaa kysymyksiin ja pohdintoihin, koska päivä oli hyvin tietorikas ja raskas. 
 
Heiltä nousi erinomaisia kysymyksiä ja jopa niistä pystyi päättelemään, että aihe alkoi ainakin kiinnostaa ja oppeja oli uponnut. “Miksi jokeri toistaa vastaukset?”    = Koska, sen lisäksi, että halutaan varmistaa, että kaikki ovat kuulleet vastausehdotuksen, halutaan että vastauksen esittänyt henkilö kokee tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi. Hänen ehdotus otettiin vastaan. Siten hän saattaa osallistua jatkossakin.

Tuli mieleeni, että käytän työhajoittelusta kirjoittaessani väkisinkin termejä joita koulussa käytämme ja ne saattavat olla osalle tuntemattomampia. Forum teatteri on lyhykäisyydessään metodi, jonka kehitti edellämainittu Brasilialainen Augusto Boal 1950-1960 vaihteessa, osaksi TO:ta (The theatre of the oppressed ), eli suomennettuna sorrettujen teatteria. Siihen kuuluu 5-15 minuutin realistinen esitys, jossa ilmenee sortotilanne, sortaja ja sorrettu. Esitys loppuu asioiden kärjistymiseen. Esityksen jälkeen jokeriksi nimitetty puolueeton henkilö toimii yleisön ja näyttelijöiden välillä fasilitoiden eli kommunikoiden, vetäen harjotteita ja kysyen kysymyksiä kuten “Mitä näitte? Mistä tämä tarina kertoo? Onko tämä tarina tosi/realistinen? Onko tässä ongelmaa? Jos on kenen ongelma se on? Mitä voisi tehdä toisin, että asioiden kulku muuttuisi haluttuun suuntaan? Jne..” Kysymyksiä ruetaan ratkomaan erilaisin harjottein ja tarkoitus on koluta ilmenevää ongelmaa/ sortotilannetta usealta kantilta, mutta kuitenkin jättäen ratkaisun auki. Yleisö saa osallistua ja vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Mikäli yleisö huomaa ongelmakohdan näytelmässä, mihin vaikuttamalla asiat menisivät haluttuun suuntaan, he saavat muuttaa tapahtumia näytelmässä esimerkiksi paikkaamalla näyttelijää. Mihinkään ei kuitenkaan osallistujia/yleisöä pakoteta ja näyttelijöitä voi myös hyödyntää muokatuissa kohtauksissa. 
Koen, että metodi on hyvin nerokas ja toimiva, koska näytelmän voi rakentaa tietylle porukalle aiheesta johon kyseisen porukan olisi hyvä kiinnittää arjessa huomiota. (Esimerkkinä yläasteelle Forum-esitys kiusaamisesta.)

Miksi ratkaisu jätetään auki? Vastaan tähän omalta osaltani seuraavasti, tämä ei ole pyhä totuus;
Usein käsiteltäessä jotain ongelmaa, ei ole oleellista niinkään perehtyä siihen kuka on oikeassa tai väärässä vaan kuunnella kaikkien osapuolten mielipiteet, sekä tapahtumiin vaikuttavat seikat. Käytän esimerkkinä tilannettamme: Äiti ei anna lapselle rahaa opettajan pyytämiin oppikirjoihin, vaan käskee tyttären hommata rahat, vaikka äidillä olisi rahaa. Lasta sorretaan. Äiti on tilanteessa sortaja, mutta, koska äidin täytyy ruokkia lapsensa ja rahaa menee siihen niin onko väärin käyttää se mieluumin ruokaan kuin oppikirjohin? Lapsi ei ymmärrä miksei hän saa rahaa ja varastaa kirjanhommauspyynnön esittäneeltä opettajalta. Opettaja soittaa äidille ja äiti suuttuu tyttärelle ja tilanne loppuu äidin lähtiessä rankaisemaan tytärtä.. Tytär ei saisi varastaa, mutta hän jää koulussa jälkeen ellei saa kirjoja ja äiti itse käski tyttären hommata rahat, joten tytär kuunteli äitiään.
Herätellään kysymyksiä, tutkitaan asiaa eri puolilta joten aletaan ymmärtämään muiden toimintaa.

En sen pidemmin selosta, Forum-Teatteista löytyy varmasti netistä tietoa mikäli jäi kiinnostamaan.

Pajan jälkeen pikaisesti kävimme ostamassa vielä maaseutua varten itsellemme meidän sanoin Stenget (Chitenge) eli kunniallisten naisten lantioliinat ja hyttysmyrkkyä. Unille jotta jaksaa nousta aamulla bussiin!

Savolaenen Sambiassa 5

No comments:

Post a Comment